SIXDAYS®

sixdays.nl

HUSQVARNA MY16 Enduro

450_FE_ri_front

NIEUWS EN UPDATES IN DETAIL

In 2014 heeft Husqvarna qua verkoopcijfers en wedstrijdsuccessen wereldwijd records gebroken. De Husqvarna enduro-motoren bewezen zich keer op keer in kampioenschappen over de hele wereld, met diverse overwinningen: Extreme Enduro’s als Hell’s Gate waar Graham Jarvis de zege pakte; belangrijke nationale kampioenschappen als de AMA National Enduro, waar Andrew DeLong zegevierde; loodzware rally’s met sterke startvelden zoals de Rally van Sardinië; en last but not least de titel in het WK Enduro in de E2-klasse in de handen van Pela Renet.

De verbeterde geometrie en afstelling van de vering, samen met een nieuwe hydraulisch bediende koppeling en een standaard mapping-keuzeknop op het stuur zorgen voor betere stuureigenschappen, meer vertrouwen en controleerbaarheid. De nieuwe kleurschema’s accentueren het high-tech-karakter van de motoren en zijn een moderne interpretatie van het traditionele blauw-gele Zweedse kleurschema.

2015 belooft opnieuw een memorabel jaar te worden voor Husqvarna, en de MY16-enduromodellen zijn fijngeslepen om te kunnen vechten voor raceoverwinningen, maar ook om de harten van liefhebbers te stelen.

ENDURO MY16 NIEUWS EN UPDATES

• Nieuwe 22mm-vooras
• Kroonplaten met 22 mm offset
• Gewijzigde afstelling van de 4CS-vork
• Nieuwe afstelling achterschokdemper
• Nieuwe voorvorkprotectoren met ingegoten kleurschema
• Nieuwe hydraulische Magura-koppelingsbediening op alle modellen behalve de FE 450 en FE 501
• Verbeterde versnellingsbak op de FE 450 en FE 350
• Verbeterde DDS-koppeling op de FE 450 en FE 501
• Standaard mapping-keuzeknop
• Gemodificeerd smeersysteem op de FE 250 en FE 350
• Nieuwe remschijven voor en achter
• Nieuwe lichtgewicht spaken
• Blauw geanodiseerd achtertandwiel
• Nieuwe zadelbekleding van stroef en slijtvast materiaal
• Nieuwe kleurschema’s

Eruit springende modellen:
• FE 350: het vermogen van een zware gecombineerd met de wendbaarheid van een lichte machine
• TE 300: neemt moeiteloos het zwaarste terrein

Nieuwe 22mm-vooras
De detailverbeteringen en optimalisatie aan de MY16-enduromodellen zijn gebaseerd op de opgewaardeerde voorwielophanging, waar een nieuwe 22mm-vooras met bijpassende asopnemer de 26mm-vooras van het vorige model vervangt. De nieuwe as is lichter en de asopnemers hebben een kleinere offset voor meer naloop, voor meer stabiliteit en een beter gevoel in de voorkant.
> Nieuwe 22mm-vooras vervangt de 26mm-vooras » lager onafgeveerd gewicht (40 g) en beter gevoel
> Kleinere offset op asopnemer » verbeterde werking voorvork

Kroonplaten met 22 mm offset
De CNC-gefreesde kroonplaten op alle nieuwe modellen hebben nu een grotere offset van 22 mm. De resulterende verkleining van de naloop compenseert voor de toegenomen naloop door de nieuwe vooras en asopnemers, voor een optimale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. De kroonplaten zijn gemaakt van hoogwaardig materiaal, nauwkeurig gefreesd en zwart geanodiseerd. Ze zijn erop gemaakt om de klemkracht gelijkmatig te spreiden over de vorkpoot, met een maximaal contactvlak voor minimale druk op de poot, voor zo soepel mogelijke werking met minimale wrijving en optimale gevoeligheid. De kroonplaten zijn gedimensioneerd op de juiste hoeveelheid flexibiliteit, perfect passend bij de voorvork, om je zo nauwkeurige feedback te geven. Ergonomie speelt een belangrijke rol in het gevoel en het zelfvertrouwen van de rijder, dus het stuur kan in vier verschillende posities worden gemonteerd om aangepast te kunnen worden aan zeer uiteenlopende rijders.
> Grotere voorvork-offset » betere wendbaarheid, betere balans en gevoel in de voorkant
> Nauwkeurig berekende flexibiliteit » maximale feedback naar de rijder
> 4 stuurposities » ergonomie aan te passen aan voorkeur van de rijder

Gewijzigde afstelling van de 4CS-vork
Vanwege de nieuwe offset van de kroonplaten en de asopnemers is de afstelling van de 4CS-vork (4 Chamber System) gewijzigd, om te passen bij de veranderde geometrie. De 4CS-voorvork zit nu in zijn vierde productiejaar en heeft inmiddels een perfecte balans tussen veer/dempingseigenschappen, gevoel en betrouwbaarheid. Het vierkamersysteem van de 4CS-vork is ontwikkeld om demping, stuureigenschappen, absorptievermogen en rijcomfort te verbeteren, belangrijke eigenschappen voor een enduro. De instellingen kunnen gemakkelijk en snel worden gedaan met de klik-knoppen bovenop de vorkpoten. De rode knop rechts verstelt de uitgaande demping, de witte knop links verstelt de ingaande demping. WP Suspension staat voor topkwaliteit en geeft de best mogelijke prestaties. Precisie-techniek, kwaliteitsmaterialen en geavanceerde productieprocessen zijn het kenmerk van de WP-vorken op de Husqvarna-modellen.
> Gewijzigde afstelling van de WP 4CS-voorvork » superieure stuureigenschappen en gevoel, nauwkeurige dempingskarakteristiek.
> Hoge kwaliteit en betrouwbaarheid » consistent dempingsgedrag op lange duur

Nieuwe afstelling achterschokdemper

De high-performance DCC (Dual Compresssion Control) achterschokdemper van WP heeft een gewijzigde afstelling en heeft nieuwe shims en kleppen om te passen bij de geometriewijzigingen en de veranderde afstelling van de voorvork. De nieuwe set-up heeft een verbeterde dempingskarakteristiek en balans. De DCC-achterschokdemper is ontwikkeld door WP Performance Systems en garandeert een uitstekende dempingskarakteristiek voor maximale feedback en comfort. De demper is volledig instelbaar voor uitgaande demping en high/low-speed ingaande demping.
> WP-achterschokdemper met gewijzigde afstelling » nieuwe shimpakketten en kleppen voor betere dempingskarakteristiek en balans
> High-performance achterschokdemper » volledig instelbaar, hoogwaardige materialen

Nieuwe voorvorkprotectoren met ingegoten kleurschema
De voorvorkprotectoren zijn veranderd en zitten niet meer volledig om de vorkpoot heen. Deze nieuwe uitvoering maakt de voorvork beter toegankelijk voor onderhoud en schoonmaken en is ook gemakkelijker te vervangen. Het witte plastic heeft nu ingegoten graphics voor een duurzaam stijlvol uiterlijk.
> Nieuwe voorvorkprotectoren » gemakkelijker te vervangen, beter voor onderhoud en schoonmaken
> Ingegoten graphics » duurzaamheid en stijlvolle looks

Nieuwe hydraulische Magura-koppelingsbediening
De MY16-enduromodellen hebben een nieuwe hydraulische bediening van de koppeling van Magura (behalve de FE 450 en FE 501, die Brembo-hydraulica hebben). Dit Duitse kwaliteitssysteem zorgt voor een perfecte doseerbaarheid van de koppeling in alle omstandigheden. De vrije slag wordt voortdurend gecompenseerd, zodat het drukpunt en de werking van de koppeling gelijk blijft in hete en koude toestand, en ook op lange termijn. Het systeem heeft ook een gelijkmatige slijtagekarakteristiek en is vrijwel onderhoudsvrij.
> Nieuwe hydraulische Magura-koppelingsbediening » perfecte doseerbaarheid in alle omstandigheden
> Duits kwaliteitsproduct » consistente werking en vrijwel onderhoudsvrij

Verbeterde versnellingsbak
Alle enduro-modellen hebben een lichtgewicht zesversnellingsbak met speciaal op enduro-gebruik geënte overbrengingsverhoudingen. Speciale aandacht is gegaan naar gemakkelijk en nauwkeurig schakelen. Voor MY16 hebben de FE 250 en FE 350 een nieuw lager op de schakelas, plus een nieuwe bout en sluitring om het schakelpedaal gemakkelijker te monteren.
> Zesversnellingsbak » specifieke enduroverhoudingen
> Nieuw lager op de schakelas op de FE 250 en FE 350 » soepeler schakelende versnellingsbak

Verbeterde DDS-koppeling
Het DDS (Damped Diaphragm Steel) koppelingssysteem wordt gebruikt op de enduro-modellen (behalve de TE 125) voor een soepele en gemakkelijke bediening. In plaats van schroefveren wordt een enkele stalen diafragma-drukplaat gebruikt. Voor beter aangrijpen en grotere duurzaamheid is er een dempingssysteem in verwerkt. De koppelingskorf is één stuk CNC-gefreesd staal dat het mogelijk maakt om dunne stalen platen te gebruiken, wat bijdraagt aan de smalle bouw van het blok. Voor MY16 is de koppelingskorf van de FE 450 en FE 501 80 gram lichter en voorzien van van een geoptimaliseerde drukplaat voor betere doseerbaarheid en langere levensduur.
> Nieuwe koppelingskorf op FE 450 en FE 501 » 80 gram lichter dan voorheen
> Nieuwe drukplaat op FE 450 en FE 501 » betere doseerbaarheid en langere levensduur
> DDS (Damped Diaphragm Steel) koppeling » geïntegreerd dempingssysteem voor mooier aangrijpen en langere levensduur

Standaard mapping-knop
Met de mapping-knop op het stuur die standaard aanwezig is op alle enduro-modellen (behalve de TE 125) kan de vermogensafgifte van het motorblok worden aangepast aan het terrein en/of de voorkeur van de rijder.
> Standaard mapping-knop op het stuur » past de motorkarakteristiek aan de omstandigheden en het terrein aan

Gemodificeerd smeersysteem
Op de viertaktblokken zitten twee oliepompen die ervoor zorgen dat alle kritieke plekken in het motorblok betrouwbaar van smering worden voorzien. Ten eerste zorgt een drukpomp voor smering van de krukas, zuiger, multifunctionele as en het kleppenmechanisme, terwijl een tweede opvoerpomp de versnellingsbak voor zijn rekening neemt. Het smeersysteem op de FE 250 en FE 350 is gemodificeerd om schade door onjuist onderhoud te voorkomen, zoals teveel olie bijvullen. De modificatie heeft als bijkomend voordeel dat de smering is verbeterd in extreme situaties, zoals een steile klim of afdaling.
> Gemodificeerd smeersysteem op FE 250 en FE 350 » verbeterde smering in extreem terrein, voorkomt tevens schade door teveel olie bijvullen

Nieuwe remschijven voor en achter
Nieuwe remschijven van GFK voor en achter, voor meer remkracht en betere doseerbaarheid dankzij een nieuw ontwerp.
> Nieuwe schijfremmen » meer stopkracht

Nieuwe, lichtere spaken
Omdat we altijd blijven werken aan gewichtsbesparing en daarmee het verbeteren van de handelbaarheid, hebben de MY16-enduromodellen lichtere spaken in beide wielen, voor een totale gewichtsbesparing van 100 gram.
> Lichtere spaken » 100 gram lagere onafgeveerde, roterende massa

Blauw geanodiseerd achtertandwiel
Het blauw geanodiseerde Supersprox 2K-achtertandwiel tilt de sportieve looks naar een hoger niveau en verbetert ook de kwaliteit en prestaties.
> Sterke stalen tanden » minstens drie keer zo lange levensduur als een aluminium tandwiel
> Lichtgewicht aluminium hart » vermindert de onafgeveerde massa met 50% ten opzichte van stalen tandwielen

Nieuwe zadelbekleding
De nieuwe zadelbekleding is zeer slijtvast en geeft veel meer grip dan het vorige materiaal. De kleur is nu een diep blauw dat perfect combineert met de nieuwe kleur van het plaatwerk.
> Nieuwe zadelbekleding met veel grip » betere grip, slijtvaster en meer gevoel

Nieuwe kleurschema’s
De nieuwe kleuren van de MY16-enduro’s zijn een donkerblauwe parelmoer met felgele accenten, met witte voor- en achterspatborden en koplampschild.

MY16 TECHNISCH OVERZICHT

Chroommolybdeen-stalen frame

Een hoge kwaliteit staal met een grote treksterkte wordt met een laser op maat gesneden en door robots in elkaar gelast volgens de strenge normen van WP Performance Systems. De torsiestijfheid, flexibiliteit in lengterichting en het gewicht zijn exact gedefinieerd door onze R&D-afdeling. Nauwkeurig afgestemde torsiestijfheid geeft een combinatie van scherp sturen en stabiliteit, terwijl ingecalculeerde flexibiliteit in lengterichting helpt om samen met de vering klappen van het terrein te absorberen en zo meer comfort en feedback te geven. De lichtgewicht constructie maakt het mogelijk om snellere lijnen te rijden en tegelijk een hoog tempo aan te houden over de hele race-afstand.

> Nauwkeurig ingecalculeerde flex van het frame » maximaal comfort en uitstekende feedback naar de rijder
> Grote torsiestijfheid » scherp sturen en uitzonderlijke stabiliteit
> Lichtgewicht constructie » maximale prestaties in alle omstandigheden
> Geavanceerd productieproces door WP Performance Systems » superieure kwaliteit en prestaties

Polyamide achterframe
Het lichtgewicht, driedelige polyamide achterframe is flexibeler dan een traditioneel aluminium achterframe. In combinatie met de longitudinale flex van het hoofdframe en het hevelsysteem van de achtervering geeft dit rijders een comfortabeler en vertrouwenwekkender gevoel op de motor, waardoor ze onder alle omstandigheden en in elk terrein beter op de limiet kunnen rijden. Het composiet-achterframe heeft een geïntegreerde luchtfilterkast en handgrepen aan de achterzijde.

> Innovatief lichtgewicht polyamide achterframe (subframe) » met perfect geïntegreerde luchtfilterkast
> Flexibeler dan een aluminium subframe » meer comfort, en geeft mee en veert terug bij een eventuele crash

Aluminium swingarm
Er is veel ontwikkeling gestoken in de aluminium achtervork, om de extreme doelen te halen die worden gesteld door onze toprijders. De exact berekende flex van de swingarm zorgt ervoor dat de rijders het terrein goed kunnen aanvoelen, zodat ze de juiste hoeveelheid vermogen op het achterwiel kunnen zetten voor optimale tractie en snelheid.

Omdat de swingarm uit één stuk is gemaakt, zijn er geen lasnaden, wat de betrouwbaarheid, de stabiliteit en de veiligheid vergroot. Het zorgt ook voor een superieure kwaliteit en een consistent gedrag op de lange duur, vergeleken met andere constructies.
> Eéndelig gietstuk » sterk, licht en stabiel met een consistent gedrag
> Gerichte, ingecalculeerde flexibiliteit » maximaliseert tractie en gevoel

Achtervering met hevelsysteem
Het linksysteem op de Husqvarna-modellen zit nu in zijn derde ontwikkelingsjaar en heeft bewezen als de optimale keuze voor alle rijstijlen en rijniveaus. Het veelzijdige systeem presteert goed op een grote variëteit van terreinsoorten, van lichte en technische paden tot snelle, brede pistes. Het hoge niveau van comfort dat ons hevelsysteem biedt, geeft rijders in ruig terrein een optimaal gevoel en maximale tractie in alle omstandigheden.
> Hevelsysteem op de achtervering » veelzijdigheid, prestaties en comfort op alle soorten terrein in alle omstandigheden.

Krukas en drijfstang
De beste prestaties in hun klasse en ongelooflijke betrouwbaarheid: deze combinatie is mogelijk dankzij de meest geavanceerde krukas- en drijfstangtechnologie. Alle viertaktblokken hebben krukassen en drijfstangen van Pankl, de toonaangevende fabrikant op dit gebied. Dit geeft veruit de beste levensduur en langste onderhoudsintervallen in het enduro-competitiesegment (135 uur voordat een revisie nodig is). De big-end-glijlagers en de ingeperste lagerschalen zorgen ervoor dat hoge prestaties en lange levensduur kunnen worden gecombineerd.
> Krukas en drijfstang gemaakt door Pankl » toonaangevende prestaties, levensduur en betrouwbaarheid
> Korte slag » hogere toerentallen en lagere zuigersnelheden

Carters
De carterhelften van het motorblok worden geproduceerd in een hogedruk-spuitgietproces, voor betere materiaalkwaliteit, daardoor kleinere wanddiktes en een mooiere oppervlaktekwaliteit dan bij andere gietmethodes. De bronscoating en het Husqvarna-logo op de carterdeksels geven een extra stijlvolle uitstraling.
> Hogedruk-spuitgietprocedé » dunne wanden voor gewichtsbesparing, met behoud van sterkte

Balansas
Bij de viertaktblokken worden trillingen tot een minimum beperkt dankzij een multifunctionele balansas. Deze elimineert het grootste deel van de massakrachten, waardoor het blok licht en compact kan blijven. De as drijft tevens de waterpomp en nokkenasketting aan, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het blok.
> Aan de zijkant geplaatste multifunctionele balansas » elimineert massakrachten, drijft de waterpomp aan en draagt bij aan de compacte bouw van het blok

Koelsysteem
Radiateurs van WP Performance Systems hebben geïntegreerde leidingen het frame in. Dit systeem voert warmte efficiënt af en garandeert optimale koeling en pasvorm dankzij minder benodigde slangen en leidingen.
> Geïntegreerde koeling » maximale efficiëntie in minimale ruimte

Engine Management System (EMS)
De viertaktmotoren hebben elektronische injectie van Keihin, met een 42mm-gasklephuis voor nauwkeurige gasrespons en een vloeiende vermogensafgifte, wat ideaal is voor enduro-rijden. De standaard aanwezige mapping-knop op het stuur geeft rijders de mogelijkheid om de motorkarakteristiek simpel aan te passen aan het terrein en de omstandigheden. Motorblok-data kan met een laptop worden gedownload via een Setting Tool, verkrijgbaar in de Husky Power-accessoires.
> Keihin elektronische injectie met 42mm-gasklephuis » gasrespons afgestemd op een typische enduro-vermogenskarakteristiek
> Standaard mapping-knop op het stuur » aanpassen motorkarakteristiek aan de omstandigheden
> Mogelijkheid om een computer aan te sluiten » motorblokdata downloaden

Elektrische startmotor
Alle modellen behalve de tweetakt-TE 125 hebben standaard een elektrische startmotor, zodat moeiteloos en probleemloos kan worden gestart, vooral een uitkomst in moeilijk terrein. De viertakten hebben de mogelijkheid om alsnog een kickstarter te monteren (retrofit), terwijl de TE 250- en TE 300-tweetakten zowel een elektrische startmotor als een kickstarter standaard hebben.
> Elektrische startmotor » gemakkelijk starten in alle situaties

Benzinetank
In elke klasse, op alle motortypes hebben we de grootste tankinhoud, zodat je langer en harder kunt rijden dan bij elk ander merk. Of het nou in een typisch Europees bosachtig terrein is of op de open vlaktes van Amerika of Australië. De 11-liter-tank op de tweetakten is 1,5 liter groter dan bij welke concurrent dan ook, terwijl de 9,5-liter-tank op de FE 250 en FE 350 tussen de 0,5 en 3,0 liter groter is. De polytheen benzinetanks hebben een gemakkelijk te openen bajonet-vuldop, en op de viertakten een geïntegreerde brandstofpomp.
> De beste tankinhoud in hun klasse » rij langer en harder dan met elke andere motor

Uitlaatsysteem
Alle modellen voldoen aan de strikte FIM-geluidsnormen en hebben dempers die het blok over het hele toerenbereik optimale prestaties laten leveren.

Luchtfilter toegankelijk zonder gereedschap
De gereedschapsloze toegankelijkheid van het luchtfilterhuis, gecombineerd met de schroefloze bevestiging van het filterelement, maakt luchtfilteronderhoud en –controle snel en gemakkelijk. Alle modellen zijn standaard voorzien van een TwinAir-luchtfilter en hebben speciaal gevormde inlaatsnorkels voor maximaal vermogen.
> Luchtfilter zonder gereedschap toegankelijk » gemakkelijk en snel onderhoud
> Grote filterkastinhoud en speciaal gevormde inlaatsnorkels » maximale prestaties
> Combinatie van maximale luchtstroom en beste bescherming tegen vuil » topprestaties en betrouwbaarheid

DID-wielen
Sterke, zwarte aluminium velgen van DID zijn gespaakt aan CNC-gefreesde wielnaven met zilverkleurig geanodiseerde spaaknippels. Niet alleen betrouwbaar, maar ook fraai.
> Lichtgewicht, maar sterke en betrouwbare wielconstructie » minimale onafgeveerde massa

Plaatwerk
Het stijlvolle en moderne plaatwerk is gemaakt op een perfecte pasvorm tussen mens en machine, wat volledige controle geeft in alle omstandigheden voor zeer uiteenlopende rijdersposturen.
> Slank plaatwerk » perfecte bewegingsvrijheid en ergonomie voor alle posturen

Banden
Voor en achter zijn respectievelijk Michelin Enduro Competition IV en III gemonteerd, goed voor prestaties op WK-niveau.

Stuur
Zilverkleurig geanodiseerde tapse aluminium sturen van Neken zijn een standaard kwaliteitsonderdeel op de Husqvarna-enduro’s.

TECHNISCHE INFORMATIE PER MODEL
FE 250

Het hooggetunede DOHC-blok in de FE 250 is licht, compact en heeft veel vermogen. Met onderhoudsintervallen tot 135 uur is het ook een betrouwbaarheidskampioen. Het wendbare rijwielgedeelte is voorzien van een hightech WP 4CS-voorvork en achtervering met een veelzijdig hevelsysteem. Dit in combinatie met standaard aanwezige voorzieningen als een elektrische startmotor en een mapping-knop op het stuur om de motorkarakteristiek te wijzigen, maakt de FE 250 een topmachine in de lichte enduro-klasse.

Motorblok

Het motorblok van de FE 250 is sterk verwant aan het huidige crossblok, maar het vermogen is getuned op enduro-gebruik. Dat betekent een sterker middengebied – door het gebruik van andere nokkenassen – en een topvermogen van 37 pk. Het compacte blok heeft ook een DDS-koppeling voor vloeiendere krachtoverbrenging, ideaal op typisch ruig enduro-terrein. De geavanceerde DOHC-cilinderkop van de FE 250 heeft DLC (Diamond-Like Carbon)-gecoate klepslepers en geflowde kanalen, plus grote 32,5mm-inlaatkleppen die maar 19,6 gram per stuk wegen, en 26,5mm-uitlaatkleppen elk 18,0 gram wegen.
> Vermogensafgifte geoptimaliseerd voor enduro-gebruik » soepel vermogen, sterk middengebied
> Grote titanium kleppen (inlaat 32,5 mm, uitlaat 26,5 mm) » maximale doorstroom
> Klepslepers met DLC-coating » voor minder wrijving en meer toeren
> Enduro-vliegwiel » betere tractie vergeleken met motorcross

Cilinder en zuiger

De grote boring van 78,0 mm geeft ruimte aan grote kleppen en de bijbehorende korte slag van 52,3 mm maakt hoge toerentallen mogelijk. De gesmede König-zuiger is van het stijve bridged-box-type (gewicht slechts 200 gram) en de compressieverhouding is 12,8:1.
> Korteslagblok met grote kleppen » hoog maximaal toerental, snelle respons
> Gesmede zuiger van het bridged-box-type » hoge prestaties en betrouwbaarheid

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en schokdemper, voor optimalisatie stuureigenschappen
• Standaard aanwezige mapping-knop op het stuur geeft je de mogelijkheid de vermogensafgifte aan te passen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe hydraulische Magura-koppelingsbediening voor perfecte doseerbaarheid in alle condities
• Nieuw lager op de schakelas voor soepeler schakelen
• Gemodificeerd smeersysteem voor betere smering en grotere betrouwbaarheid onder extreme rijomstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remkracht
• Krachtig 250cc-motorblok geoptimaliseerd voor een enduro-rijstijl, met een sterker middengebied
• Achtervering met hevelsysteem zorgt voor een consistent gedrag op elk soort terrein in alle omstandigheden
• Standaard voorzien van een elektrische startmotor, voor een betrouwbare en makkelijke start in moeilijke situaties

FE 350

De FE 350 heeft dezelfde motorblokopbouw als de FE 250, maar met 25% meer vermogen. De combinatie van vermogen dat in de buurt komt van een 450 en het gewicht en de afmetingen van een 250 geeft topprestaties met minder moeite. De nauwkeurige zesversnellingsbak heeft een nieuw hydraulisch Magura-bedieningssysteem voor soepel schakelen, terwijl de Brembo-remklauwen en nieuwe remschijven superieure stopkracht en optimaal gevoel geven.

Motorblok

Over een extreem breed toerengebied levert het blok veel koppel, op een soepele en moeiteloze manier, tot aan de maximale 12.000 toeren aan toe. Met een topvermogen van 46 pk uit het 28,5 kilo lichte 350cc-blok zit de FE 350 op hetzelfde prestatieniveau als zwaardere 450cc-concurrenten. De slag van 57,5 mm en boring van 88,0 mm geven plaats aan grote kleppen. De titanium inlaatkleppen (36,3 mm) en uitlaatkleppen (29,1 mm) wegen respectievelijk slechts 22,4 en 22,7 gram en worden bediend via klepslepers met DLC-coating. De kleptiming en verdere parameters zijn afgestemd op enduro-rijden.
> Vloeiende en gemakkelijk te benutten vermogensafgifte » optimaal voor enduro-rijden, minder moeite
> Grote titanium kleppen (inlaat 36,3 mm, uitlaat 29,1 mm) » respectievelijk slechts 22,4 en 22,7 gram per stuk
> Lichte klepslepers met DLC-coating » minder wrijving en hogere toerentallen (limiet 12.000 tpm)

Cilinder en zuiger

Een gesmede Vertex-zuiger van het bridged-box-type (slechts 275 gram), een grote boring van 88 mm en een korte slag geven plaats aan grote kleppen voor goede doorstroom, plus de mogelijkheid om hoge toerentallen te draaien. De compressieverhouding is 12,3 : 1.
> Grote boring van 88 mm » grote diameter kleppen
> Gesmede zuiger van het bridged-box-type » hoge prestaties en betrouwbaarheid

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en schokdemper, voor optimale stuureigenschappen
• Standaard aanwezige mapping-knop op het stuur geeft je de mogelijkheid de vermogensafgifte aan te passen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe hydraulische Magura-koppelingsbediening voor perfecte doseerbaarheid in alle condities
• Nieuw lager op de schakelas voor soepeler schakelen
• Gemodificeerd smeersysteem voor betere smering en grotere betrouwbaarheid onder extreme rijomstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remkracht
• Koppelsterk, gemakkelijk te benutten 350cc-motorblok gecombineerd met een licht en wendbaar rijwielgedeelte vormt de ideale mix van een 250 en een 450
• De achtervering met hevelsysteem absorbeert grote klappen en kleine oneffenheden met gemak, wat een consistent gedrag geeft in elke situatie
• Elektrische startmotor standaard aanwezig, voor betrouwbare en gemakkelijke starts in moeilijke situaties

FE 450

In handen van Pela Renet won de FE 450 de titel in het WK Enduro van 2014. De achtervering met hevelsysteem, de WP 4CS-voorvork, het chroommolybdeenstalen frame en het polyamide achterframe beteugelen het enorme vermogen en koppel van het injectiemotorblok met zijn enkele bovenliggende nokkenas. De grootste tankinhoud in zijn klasse, verbazingwekkende betrouwbaarheid en onderhoudsintervallen van 135 uur garanderen lang en zorgeloos rijden op bochtige paden en grote open pistes, met bruikbaar en soepel vermogen op afroep beschikbaar door een simpele draai aan het gas. De FE 450 biedt WK-winnende prestaties in een degelijk en betrouwbaar totaalpakket.

Motorblok

De compacte bouwwijze van de 449,3 cc grote SOHC-eencilinder van de FE 450 heeft grote voordelen voor de totale afmetingen van de motorblok/frame-combinatie. Het hoge vermogen van 53 pk is gemakkelijk te benutten dankzij de brede powerband en lineaire vermogensafgifte. Boring x slag is 95,0 x 63,4 mm, wat veel klepoppervlak en hoge toerentallen mogelijk maakt. De enkele bovenliggende nokkenas bedient twee lichtgewicht titanium 38mm-inlaatkleppen van 32 gram, en twee stalen 33mm-uitlaatkleppen van 42 gram. Lichtgewicht tuimelaars met DLC-coating minimaliseren wrijving en gewicht, voor optimale prestaties. De drielaags-koppakking bevordert de duurzaamheid.
> Veel pk’s, veel koppel en soepel » gemakkelijk te benutten prestaties
> titanium inlaatkleppen » laag gewicht, slechts 32 gram per stuk
> Tuimelaars met DLC-coating aan de inlaatkant » brede powerband dankzij hoog toerenplafond van 11.500 tpm

Zuiger

De König-zuiger van het bridged-box-type is sterk verwant aan de zuiger van de FC 450 en vermindert olieverbruik en optimaliseert de prestaties. De compressieverhouding is 11,8 : 1.

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en achterschokdemper, voor geoptimaliseerde stuureigenschappen
• Verbeterde DDS-koppeling met nieuwe koppelingskorf, 80 gram lichter dan op het vorige model
• Nieuwe drukplaat op de DDS-koppeling voor betere doseerbaarheid en langere levensduur
• Standaard aanwezige mapping-knop waarmee je simpel de vermogenskarakteristiek kunt aanpassen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remwerking
• Compact SOHC-motorblok geoptimaliseerd voor extreem enduro-gebruik
• De achtervering met hevelsysteem absorbeert grote klappen en kleine oneffenheden met gemak, wat een consistent gedrag geeft in elke situatie
• Elektrische start brengt je op gang zonder zweetdruppels

FE 501

Het sterkste motorblok in de Husqvarna-lijn levert vloeiend vermogen vanaf stationair toerental tot aan de begrenzer. Dankzij het uitstekende koppel over het hele toerenbereik kun je het soepele viertaktblok in een hogere versnelling rijden. Tegelijk geeft het chroommolybdeenstalen frame met het polyamide achterframe, de 4CS-voorvork en de achtervering met hevelsysteem grote wendbaarheid en stabiliteit op WK-niveau. De standaard aanwezige mapping-knop op het stuur en elektrische startmotor op de FE 501 maken het plaatje af.

Motorblok

Het exact 510,4 cc grote viertaktblok met enkele bovenliggende nokkenas heeft een boring en slag van 95 x 72 mm. Lichtgewicht tuimelaars met slijtvaste DLC-coating bedienen twee lichtgewicht titanium 38mm-inlaatkleppen van 32 gram elk, de twee stalen 33mm-uitlaatkleppen wegen 42 gram per stuk. Het topvermogen van 58 pk is gemakkelijk te benutten dankzij de lineaire vermogensafgifte.
> Brede powerband » perfect voor zware enduro-situaties
> SOHC » compacte bouw van het blok
> Tuimelaars met DLC-coating aan de inlaatkant » groot toerenbereik tot aan 11.500 tpm

Zuiger

De König-zuiger van het bridged-box-type vermindert olieverbruik en maximaliseert de prestaties. De compressieverhouding is 11,8 : 1.
> Bridged-box-zuiger » hoge prestaties en betrouwbaarheid, laag olieverbruik

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en achterschokdemper, voor geoptimaliseerde stuureigenschappen
• Verbeterde DDS-koppeling met nieuwe koppelingskorf, 80 gram lichter dan op het vorige model
• Nieuwe drukplaat op de DDS-koppeling voor betere doseerbaarheid en langere levensduur
• Standaard aanwezige mapping-knop waarmee je simpel de vermogenskarakteristiek kunt aanpassen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remwerking
• Compact SOHC-motorblok geoptimaliseerd voor extreem enduro-gebruik
• De achtervering met hevelsysteem absorbeert grote klappen en kleine oneffenheden met gemak, wat een consistent gedrag geeft in elke situatie
• Elektrische start brengt je op gang zonder zweetdruppels

125_TE_le_front

TE 125

Met een gewicht van slechts 96 kilo (zonder benzine) is de TE 125 het lichtste model in de Husqvarna-lijn. Met 38 pk uit het kleine tweetaktblok geeft de TE 125 je een combinatie van topprestaties en flitsende stuureigenschappen. Krachtige Brembo-remklauwen en nieuwe remschijven geven vertrouwen, terwijl de hydraulische Magura-bediening van de koppeling en de zesversnellingsbak zorgt voor soepel schakelen met maximale controle en precisie.

Motorblok

Het hoogvermogende tweetaktblok van de TE 125 levert 38 pk en heeft een flink koppel over het hele toerenbereik, dankzij een geavanceerde powervalve die de uitlaatpoort aanpast voor een geoptimaliseerde vermogensafgifte. Een Boyesen-inlaatmembraan geven een uitstekende respons, levensduur en doorstroom van vers mengsel.
> Tweetakt-onderhoudskosten » betaalbare topprestaties voor racesuccessen
> Boyesen-inlaatmembraan » uitstekende respons en levensduur

Cilinder en zuiger

De hooggetunede cilinder, powervalve en Vertex-zuiger zijn gemaakt op een flink koppel onderin en veel topvermogen, met behoud van maximale betrouwbaarheid.
> Hooggetunede cilinder en zuiger » uitstekende topprestaties met maximale betrouwbaarheid

Koppeling

Uitstekende doseerbaarheid, weinig onderhoud en een consistent gedrag wordt gegarandeerd door de hydraulische Magura-koppelingsbediening van Duits fabricaat. Het koppelingshendel vermindert de kans op breuk bij een valpartij, doordat hij bijna 90 graden kan verdraaien.
> Hydraulische koppelingsbediening van Magura » een kwaliteitsproduct met uitstekende doseerbaarheid
> Verdraaibaar koppelingshendel vermindert kans op breuk » kan bijna 90 graden verdraaien bij een valpartij

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en achterschokdemper, voor geoptimaliseerde stuureigenschappen
• Nieuwe schijfremmen geven betere remwerking
• Krachtig 125cc-tweetaktblok voor maximale prestaties bij lage onderhoudskosten
• hoogwaardig Boyesen-inlaatmembraan voor geweldige gasrespons
• Het consistente gedrag van de achtervering met hevelsysteem geeft de rijder het vertrouwen om in elke terrein de grens op te zoeken

TE 250

Met zijn 52 pk zit de 250cc-tweetaktmotor op het niveau van 450-viertakten. De pk’s zijn goed te benutten dankzij hoogwaardige componenten als de instelbare powervalve en CDI-ontsteking, die nu is voorzien van een mapping-knop op het stuur, en een Boyesen-inlaatmembraan. Het vermogen wordt via een hoogwaardige hydraulisch bediende koppeling en precies schakelende zesversnellingsbak naar het achterwiel geleid. De royale tankinhoud van 11 liter (de grootste inhoud in zijn klasse) maakt het mogelijk om langer te rijden in afgelegen gebieden, terwijl er zowel een elektrische startmotor als kickstarter aanwezig is om ook in het lastigste terrein weer weg te kunnen komen.

Motorblok

Een soepel koppel onderin en beheersbaar vermogen bovenin wordt mogelijk gemaakt door de geraffineerde powervalve en het Boyesen-inlaatmembraan. De motorkarakteristiek kan worden aangepast dankzij de standaard aanwezige mapping-knop, waarmee uit twee CDI-ontstekingscurves kan worden gekozen, afhankelijk van persoonlijke voorkeur, omstandigheden en terrein. Verdere optimalisatie van de vermogensafgifte kan worden bereikt door de veerdruk op de uitlaat-powervalve te variëren.
> Standaard aanwezige mapping-knop » om de motorkarakteristiek aan te passen aan terrein en omstandigheden
> Geraffineerde powervalve » vloeiende vermogensafgifte
> Boyesen-inlaatmembraan » uitstekende gasrespons en levensduur
> Veerdruk op de powervalve kan worden gevarieerd » motorkarakteristiek kan worden aangepast

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en achterschokdemper, voor geoptimaliseerde stuureigenschappen
• Standaard voorzien van mapping-knop die je de mogelijkheid geeft om de ontstekingscurve aan te passen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remwerking
• 250cc-tweetaktblok voor veel vermogen bij een laag gewicht, dus topprestaties en wendbaarheid
• Lage onderhoudskosten
• Tankinhoud van 11 liter voor langere ritten
• Elektrische startmotor en kickstarter, goed voor je gemoedsrust in alle situaties
• De achtervering met hevelsysteem levert consistente prestaties in elk terrein

TE 300

Het 300cc-tweetaktblok levert 54 pk, en met een totaalgewicht van slechts 104,6 kilo (zonder benzine) combineert de TE 300 extreme prestaties en grote betrouwbaarheid, met de bekende lage tweetakt-onderhoudskosten. De verbluffende prestaties zijn gemakkelijk te benutten, dankzij de opgewaardeerde voorvork, de gemodificeerde geometrie van de voorwielophanging en de gewijzigde afstelling van de achterschokdemper. Het vermogen wordt goed controleerbaar naar het achterwiel gestuurd door een hydraulisch bediende (Magura) koppeling en soepele zesversnellingsbak. De TE 300 is voorzien van eersteklas-componenten en uitrusting, zoals de elektrische startmotor plus kickstarter, standaard aanwezige mapping-knop op het stuur, Brembo-remklauwen en de grootste tankinhoud in het competitie-enduro-segment.

Motorblok

Met een vermogen van 54 pk is de TE 300 de sterkste tweetakt die er momenteel te koop is. Het motorblok heeft een geraffineerde uitlaatschuif die de vermogensafgifte optimaliseert, en samen met het Boyesen-inlaatmembraan een uitstekende gasrespons oplevert – en dit bij een uitstekende levensduur. De motorkarakteristiek kan worden aangepast dankzij de aanwezigheid van een mapping-knop op het stuur. Hiermee kan tussen twee CDI-ontstekingscurve worden gekozen, afhankelijk van persoonlijke voorkeur, omstandigheden en terrein. Verdere optimalisatie van de vermogensafgifte kan worden gerealiseerd met het variëren van de veerdruk op de powervalve.

> Standaard aanwezige mapping-knop » om de motorkarakteristiek aan te passen aan terrein en omstandigheden
> Sterkste tweetakt op de markt » topprestaties voor extreem enduro-gebruik
> Boyesen-inlaatmembraan » uitstekende gasrespons en levensduur
> Veerdruk op de powervalve kan worden gevarieerd » motorkarakteristiek kan worden aangepast

Voordelen

• Gewijzigde voorvorkgeometrie en afstelling voorvork en achterschokdemper, voor geoptimaliseerde stuureigenschappen
• Standaard voorzien van mapping-knop die je de mogelijkheid geeft om de ontstekingscurve aan te passen aan terrein en omstandigheden
• Nieuwe schijfremmen geven betere remwerking
• Het sterkste tweetaktblok in de Husqvarna-lijn, voor extreme enduro-prestaties
• De typische lage tweetakt-onderhoudskosten
• Tankinhoud van 11 liter voor langere ritten
• Elektrische startmotor en kickstarter, goed voor je gemoedsrust in alle situaties
• De achtervering met hevelsysteem levert consistente prestaties in elk terrein

error: Alert: DIT MAG NIET !!
Enduro

GRATIS
BEKIJK