Op de rustdag zijn het de stille krachten achter de coureurs die volle bak door moeten. De motoren worden compleet binnenstebuiten gekeerd en gestript. Om daarna weer volledig met her en der wat nieuwe componenten weer opgebouwd te worden.
Voor Hans Vogels is dat Mark Wassink, die voor het eerst mee is naar de Dakar. Hans heeft Mark eind April gevraagd om mee te gaan als monteur en daar hoefde Mark niet lang over na te denken. Het is altijd een droom van Mark geweest. Na het nodige overleg bij het thuisfront en bij zijn werkgever WPM Motors in Lochem, was de kogel al snel door de kerk.
Mark Wassink is in het dagelijks leven al full time KTM monteur en daardoor volledig op de hoogte van de nieuwe motoren van KTM. Die hebben tegenwoordig geen carburateurs meer maar injectie en dat is wel andere koek. Met alleen motorische kennis ben je er nog niet. Hij zegt zelf in een interview met Rallymaniacs dat vooral de navigatietoren met alle apparatuur en bedrading voor hem volledig nieuw waren. Dat heeft een gewone enduro motor allemaal niet. Gelukkig heeft hij in het team Gwen, de monteur van Sjaak Martens. Gwen Cuppen is al voor de derde keer mee en daar heeft Mark heel veel van geleerd.
Een andere vraag in dat interview was of Mark mee was om te kijken of hij in de toekomst zelf mee zou willen rijden in Le Dakar? In de Enduro kampioenschappen streed Mark vaak met Hans om de prijzen, dus rijden kan hij wel. Daar wil mark niet meteen volmondig ja op zeggen. “je zit nu in een sfeer en een flow waar je helemaal in mee wordt gezogen. Eerst maar eens zorgen dat Hans aan de finish komt, daarna naar huis en het eens even een week of drie laten zakken. Dan zal ik er nog eens rustig over na gaan denken”.
Morgen begint voor de motoren de marathon etappe. Dat houdt in dat Hans een nachtje niet “thuis” komt. Dan is het dus eigenlijk rustdag voor de monteurs. “Een beetje extra aandacht voor onszelf en een keer scheren en zo zal wel fijn zijn”, aldus Mark..